Saturday 5 April 2014

Lagi Misteri Diego Garcia: Undersea Command Centre ?

Jikalau anda lihat Pulau Chagos atau Diego Garcia dari imej Google Maps, anda tidak akan nampak apa-apa yang pelik kecuali kelihatan landasan kapal terbang dan beberapa binaan yang kecil seperti biasa anda lihat di pulau-pulau yang lain. Kalau begitu, dimanakah terletaknya pengkalan tentera Amerika atau pusat operasi perang yang dikatakan sangat canggih dan dilengkapi segala teknologi termaju dan keperluan lain yang penuh rahsia ini?

Sebenarnya kalau anda cuba lihat ke arah beberapa pinggir lautan di sekeliling Pulau Chagos, anda akan nampak seperti bayangan bangunan-bangunan yang besar yang terletak di dalam laut. Adakah mereka telah membawa semua pengkalan, pusat komunikasi, command centre dan sebagainya terletak di bawah laut?

Ini mungkin teknologi yang dikatakan jauh ke hadapan mendahului masa, tapi memiliki fasiliti di bawah lautan bukanlah sesuatu yang pelik di zaman ini. Kini sudah terdapat beberapa hotel di dunia yang dibuat di bawah lautan seperti Dubai Underwater Hotel dan Poseidon Underwater Resort di Fiji. 

Pengkalan tentera Diego Garcia yang dibina sejak 1975 tidak mustahil mereka sudah melalui banyak perubahan sejak ia mula dibina. 


Dipetik dari blog http://blog.susanaromeroweb.com/?p=8205&lang=en

No comments:

Post a Comment