Tuesday 16 June 2015

Apa Yang Umum Tidak Tahu Di Sebalik Gempa Bumi Nepal

Mesin paling besar dan paling berkuasa yang pernah dicipta oleh manusia bukanlah bom nuklear tapi satu alat yg dinamakan Large Hadron Collider (LHC). Ia berfungsi untuk menghasilkan perlanggaran 2 partikel proton pada kelajuan 1,078,260,480 kilometer sejam menghasilkan tenaga yang amat besar dan boleh memusnahkan segala apa yang ada di bumi. Tujuannya dicipta hanya untuk eksperimen saintifik. Dibina oleh European Organization for Nuclear Research (CERN - "Conseil EuropĂ©en pour la Recherche NuclĂ©aire"). CERN dianggotai oleh saintis dari 21 negara Eropah dan satu-satunya negara bukan Eropah yang menjadi anggota  CERN ialah Israel.

Large Hadron Collider (LHC) terdapat di Geneva, Switzerland meliputi lilitan sejauh 27 kilometer pada kedalaman 175 meter di bawah tanah. Ujian perlanggaran partikel proton pernah dijalankan beberapa kali sebelum ujian terbaru dilakukan pada 5 April 2015 dan 20 Mei 2015 selepas dinaik-taraf.

Pada 25 April 2015, Nepal mengalami gempabumi pada magnitud 7.8M diikuti gempa susulan pada 12 Mei 2015. Pelbagai teori konspirasi timbul selepas itu. Pertama, ada yang mengaitkan kejadian gempa bumi Nepal dengan aktiviti zalim membunuh haiwan ternakan seperti kerbau dan kambing untuk dipersembahkan kepada dewa mereka. Tetapi ada satu lagi teori yang tidak ramai orang tahu tapi patut diketengahkan. Teori pertama sengaja direka untuk menyembunyikan kemungkinan teori yang kedua ini. Ada pendapat dari mereka yang punya pengetahuan dalam ilmu fizik mengaitkan gempa Nepal dengan ujian LHC di Geneva. Bagaimana ia boleh berlaku sedangkan Geneva terletak hampir 10 ribu kilometer jauhnya dari bandar Kathmandu di Nepal?

Sebenarnya segala itu tak mustahil dengan mesin paling berkuasa ciptaan manusia iaitu LHC. Untuk melihat segala kemungkinan itu, sila tonton video di bawah. Anda boleh abaikan kaitannya dengan Dewa Shiva Hindu yang digelar Dewa Pemusnah tapi anda tak dapat menafikan teori tangen bulatan - kaitan perlanggaran proton yang amat berkuasa ini mampu menyebabkan kemusnahan dalam skala besar dan ia menuju terus ke Nepal yang terletak sejauh 10 ribu kilometer dari pusat ujian.






Berikut pula video tentang apa itu Large Hadron Collider dan apa impak yang boleh berlaku




No comments:

Post a Comment